af Enehjelm, Ulrika Johanna (Kenny)

kirkkoherranrouva, 1839–1894

Ulrika Johanna o.s. Standertskjöld avioitui aatelissukuun itseään 30 vuotta vanhemman Hollolan kirkkoherran Georg Edvard af Enehjelmin kanssa ja he saivat viisi lasta. Ulrika oli Aulangon rakentajan Hugo Standertskjöldin sisko ja hänet tunnettiin kutsumanimellä Kenny.

Miehensä kuoltua Kenny muutti lapsineen Hollolan pappilasta veljensä omistukseensa hankkimaan Metsänkylän kartanoon Aulangolle. Hän toimi aktiivisesti puheenjohtajana Hämeenlinnan Rouvasseurassa, jonka päätarkoituksena tuohon aikaan oli turvattomien lasten huolto.

Kennyn poika Edvard (1871–1957) on laulaja Tapani Kansan puolisona tunnetuksi tulleen Nina af Enehjelmin isoisän isä. Edvard kävi Hämeenlinnan lyseota samalla luokalla runoilija Eino Leinon kanssa.

Kulttuuripolut

Kortteli

• 32Kortteli 32

af Enehjelm, Ulrika Johanna (Kenny)