Bogdanoff, Aleksander

pankinjohtaja, 1856–1906

Kauppias ja pankinjohtaja Aleksander Bogdanoff kuuluu Hämeenlinnassa menestyneiden venäläisten kauppiaiden joukkoon. Hänen sukunsa oli tullut aikanaan Venäjältä Haminaan, ja isä, kauppias Aleksander Bogdanoff vanhempi (1823–1878) omisti 1860-luvun lopulta lähtien myös Hämeensaaren viinatehtaan. Vanhempi Bogdanoff lahjoitti myös kaupungin ortodokseille kirkoksi Palokunnankadun ja Sibeliuksenkadun kulmassa sijainneen puusepänverstaan, josta kunnostettiin ortodoksikirkko – tämä oli toiminnassa lähes vuosisadan ajan 1960-luvulle saakka.

Nuorempi Bogdanoff jatkoi isän kauppaliikettä, kunnes luovutti sen veljelleen siirtyessään paikkakunnalle itse puuhaamansa KOP:n konttorin johtajaksi 1891; tässä toimessa hän oli kuolemaansa saakka. Hän kuului myös kaupunginvaltuustoon ja kannatti lämpimästi uuden aikakauden hankkeita ollen puuhaamassa Hämeenlinnaan niin sähköä kuin puhelintakin. Hän kuului myös Hämeenlinnan verkatehtaan perustajiin. Hän toimi myös Hämeenlinnan kauppiasyhdistyksessä ja VPK:ssa. Bogdanoff-suku omisti myös raatihuoneen länsipuolisen tontin torin varrella, jonka Suomalainen säästöpankki osti 1920-luvulla ja rakennutti siihen suuren pankkitalon.

Kulttuuripolut

Kortteli