Kurki-Suonio, Ensio

synnytyssairaalan perustaja, 1896–1993

Ylilääkäri Ensio Kurki-Suonio (alk. Krohn) syntyi Tampereella, ja harjoitti lääkärinammattia Hämeenlinnassa 1920-luvun puolivälistä lähtien. Erityisen merkittäväksi muodostui hänen 1929 perustamansa synnytyssairaala Höyhensaari, jonka myötä kaupungin varsin puutteelliset synnytysolot paranivat ratkaisevasti. Paavonkulman talossa sijainneen Höyhensaaren henkilökunta asui samassa talossa ja oli tarvittaessa nopeasti apuna. Enimmillään sairaalassa oli 24 paikkaa, ja poikkeusaikana (talvisodan aikaan) Kurki-Suonion koko asunto makuuhuonetta lukuun ottamatta oli potilaiden käytössä.

Vuonna 1962 Hämeenlinnan lääninsairaalaan avattiin synnytysosasto, ja Höyhensaaren käyttö väheni. Kaupunki oli hankkinut sen omistukseensa 1960, ja Kurki-Suonio jatkoi sen ylilääkärinä sairaalan lakkauttamiseen (1969) saakka. Yleislääkärinä Kurki-Suonio piti vastaanottoa vielä yli 90-vuotiaana. Lääkintöneuvoksen arvon hän sai 1975. Hän oli myös mukana kunnallispolitiikassa valtuuston jäsenenä lähes 20 vuotta. Hän oli kahdesti Kirkolliskokouksessa maallikkoedustajana, kuului Hämeenlinnan kirkkoneuvostoon yli 40 vuoden ajan ja kirkkovaltuustoon lähes 15 vuotta.

Yhdessä puolisonsa pianotaiteilija Ainon (o.s. Vartia, 1900–1975) hän oli myös hämeenlinnalaisen musiikkielämän keskeisiä henkilöitä yli puolen vuosisadan ajan. Aino Kurki-Suonio suoritti Helsingin musiikkiopiston diplomin 1922 ja oli Hämeenlinnan musiikkiopiston pianonsoiton pääopettaja 25 vuoden ajan. Hän oli pianotaiteilija, joka oli sisäistänyt etenkin Sibeliuksen pianokappaleita.

Kortteli

• 42Kortteli 42