Standertskjöld-Nordenstam, Herman

vapaaherra, virkamies, 1854–1934

Virkamies ja vapaaherra Herman Standertskjöld-Nordenstam toimi urallaan kuvernementinsihteerinä ja virkamiehenä ulkoministeriössä. Parhaiten hänet kuitenkin muistetaan Laukon kartanon omistajana. Kartanon 150 torpparia vaativat suurlakon jälkimainingeissa 1906 taksvärkkirasituksensa vähentämistä, mikä johti oikeusjuttuun. Suurimman osan kanssa päästiin sopimukseen, mutta 41 torpparia häädettiin talvella 1907, mikä herätti valtakunnallista huomiota ja oli seuraavan vuosikymmenen aikana toistuvasti esillä vaadittaessa kärjistyvän torppariongelman ratkaisemista Suomessa.

Standertskjöld-Nordenstam omisti myös Kumpulan kartanon Helsingin lähellä, mistä erotetuista asuntoalueista, myöhemmistä kaupunginosista, yksi on edelleen nimeltään Hermanni hänen mukaansa.

Hänen isänsä Carl August Standertskjöld (1814–1885) oli Venäjän armeijassa uran luonut kenraaliluutnantti, joka loi valtavan omaisuuden asetehtaiden omistajana ja vuokraajana sekä Venäjän kaikkien ammustehtaiden ylitarkastajana. Aulangon luoja, Janakkalaan haudattu eversti Hugo Standertskjöld (1844–1931) oli Herman Standertskjöd-Nordenstamin pikkuserkku.

Kortteli

• 18Kortteli 18