Tuuri, Jaakko

musiikkitirehtööri, 1884–1947

Pohjanmaalla Ylistarossa syntynyt musiikkitirehtööri Jaakko Tuuri valmistui Helsingin lukkari-urkurikoulusta 1905 ja toimi Hämeenlinnan seurakunnan kanttori-urkurina vuodesta 1917. Hän sai director musices -arvonimen 1931. Tuuri oli maailmansotien välisenä aikana Hämeenlinnan musiikkielämän kärkihahmo: hän perusti useita kuoroja, kuten Hämeenlinnan kirkkokuoron sekä Hämeenlinnan Suojeluskunnan Mieskuoron (myöh. Hämeenlinnan Mieskuoro) ja oli vuosikymmenet näiden ja eräiden muidenkin kuorojen johdossa. Hän vaikutti myös Hämeenlinnan soitannollisen seuran ja kaupunginorkesterin johtokunnassa. Hänellä oli myös oma laaja sävellystuotanto: kantaatteja, hengellisiä lauluja, 35 duettoa, 50 yksinlaulua ja sata kuorolaulua; hänen 25-vuotistaiteilijajuhlassaan esitettiin vain hänen omia sävellyksiään, joista todettiin, että ”harras, oikeaanosuva, hempeämielisyydestä vapaa tunnelmallisuus, vapaat soinnut ja tekstiä mukautuvasti maalaileva sävel” olivat niille tunnusmerkillisiä.

Kortteli

• 17Kortteli 17