Väliö, Veikko

palopäällikkö, 1920–1998

Lahdessa syntynyt Veikko Väliö valittiin Hämeenlinnan kaupungin palomestariksi 1950 ja kaksi vuosikymmentä myöhemmin palopäälliköksi 1970. Tuolloin hän luopui kaupunginvaltuuston jäsenyydestä ja myös sen puheenjohtajuudesta, jota hän piti hallussaan vuodet 1962–1970. Kaupunginhallituksessa hän istui vuodet 1959–1961.

Viranhoidon ja kunnallispolitiikan lisäksi Väliö oli merkittävä toimija työväenliikkeessä (muun muassa Hämeenlinnan työväenyhdistyksen johtokunnan puheenjohtaja sekä SDP:n puoluevaltuuston jäsen), seurakuntatyössä (kirkkoneuvoston jäsen), terveydenhoidon luottamustehtävissä (keskussairaalan ja Pappilanniemen sairaalan liittovaltuuston puheenjohtaja) sekä erilaisissa vapaan kansalaistoiminnan tehtävissä (SPR:n Hämeenlinnan osaston puheenjohtaja, Suomi-Neuvostoliitto-seuran Hämeenlinnan osaston varapuheenjohtaja, Hämeenlinna-Vanajan sotaveteraanien hallituksen jäsen jne.).

Raittiusmiehenä tunnettu Väliö loi käsitteen ”puhemiehen konjakki” – hänellä oli lasissaan samanväristä juomaa kuin muilla illallisvierailla, mutta alkoholittomana.

Kulttuuripolut

Kortteli