Vartia, Verneri

rovasti, 1867–1941

Rovasti Verneri Vartia (alk. Krekula) oli syntyisin maanviljelijäperheestä Harjavallasta, mutta toimi Hämeenlinnassa tasan puoli vuosisataa eli vuodesta 1891, jolloin hänet oli vihitty papiksi ja määrätty Hämeenlinnan kirkkoherran apulaiseksi. Myöhemmin hän oli Hämeenlinnan lääninvankilan ja keskusvankilan saarnaaja 1930-luvun puoliväliin saakka; rovastin arvon hän sai 1927.

Viimeksi mainitut tehtävät olivat kuitenkin sivutoimia: hän oli Hämeenlinnan tyttökoulun uskonnonopettaja 1891–1904 ja samassa tehtävässä Hämeenlinnan yhteiskoulussa 1904–1941; jälkimmäisen koulun rehtori hän oli 1907–1941. Kaupunginvaltuuston jäsen Vartia oli kaksi vuosikymmentä, ja oli valtuuston puheenjohtaja 1928–1932. Hän kuului useita vuosia myös kaupunginhallitukseen alkaen vuodesta 1930, jolloin kyseinen toimielin perustettiin.

Kunnallisella alalla hän kunnostautui etenkin köyhäinhoidossa: hän muun muassa hoiti palkatonta ja työlästä köyhäinhoitolautakunnan puheenjohtajuutta yli kymmenen vuoden ajan. Hänellä riitti tarmoa myös lukuisiin muihin yhteiskunnallisiin tehtäviin muun muassa suojeluskunnassa, raittiusseurassa, säästöpankin hallituksessa, Mannerheimin lastensuojeluliiton Hämeenlinnan osaston, Hämeenlinnan Puhelin Oy:n ja Hämeen Sanomien johtokunnassa ja niin edelleen.

Verneri Vartian tytär Hilja Vartia (1879–1960) toimi Hämeenlinnassa kansakoulunopettajana yli 30 vuoden ajan ja opetti samalla laulua useissa kaupungin oppikouluissa. Hän johti myös vuosikymmeniä Hämeenlinnan NNKY:n korkeatasoista kuoroa. Hilja Vartia kuului myös pitkään kirkkovaltuustoon ja oli tiiviisti mukana pyhäkoulu- ja lähetystyössä sekä kaupungin raittiusseurassa.

Kortteli

• 19Kortteli 19